Olympia/Dubrovnik/Venetie - Reisverslag uit Kérkyra, Griekenland van Pieter Andel - WaarBenJij.nu Olympia/Dubrovnik/Venetie - Reisverslag uit Kérkyra, Griekenland van Pieter Andel - WaarBenJij.nu

Olympia/Dubrovnik/Venetie

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

09 Oktober 2010 | Griekenland, Kérkyra

Ahoy landrotten!

Hier weer even een bericht van over zee. Hier is alles prima, en redelijk veel gebeurd. Er is een nieuwe controller gekomen, en een nieuwe clerk. Dat is altijd weer even wennen, maar het gaat allemaal prima. Ondertussen gaan we ook langzaam richting het einde van het seizoen hier in de mediterranen. Van de week zijn we voor de laatste keer in Venetië geweest en zijn nu onderweg richting Barcelona. Na Barcelona gaan we om spanje heen, richiting Lisbon om daarna het ruime sop te kiezen. En hopelijk komen we na 7 zeedagen aan in Half Moon Cay, Bahama´s.

Enkele weken geleden ben ik met nog een excursie mee geweest. Deze keer gingen we naar Olympia. Voor een ieder die dit niet weet, dit is de eeuwen oude plek waar vroeger de Olympische spelen gehouden werden. Tegenwoordig begint de tocht met de Olympische vlam hier nog steeds. Verder is de plek een historisch museum waar je kunt rondlopen tussen de ruines van de oude tempels.
In den beginne werden de Spelen alleen gehouden voor mannen, en waren vrouwen niet toegestaan om ze bij te wonen. In een later stadium werden er aparte Spelen voor vrouwen gehouden.
Op de plek zelf kan je nog het oude stadion in, wat niet meer is dan een veld met zand en gras er omheen. Verder is er een tempel van Zeus, de oude spelers gebouwen waar ze verbleven tijdens de Spelen. Ook staan er veel kleinere tempels en monumenten van verschillende rijken en beroemde mensen van vroeger. Deze mensen wilde op die manier op een goed voetje komen bij de goden.
Was erg interessant om een keer op de plek rondt te lopen waar het ooit allemaal was begonnen. Daarna hadden we nog wat tijd in de buurt om uiteraard voor de echte toerist te shoppen. Ik ben wat gaan eten in een restaurant waar ze zelfs buiten airco hebben. Het hele terras wordt besproeid met en nevel van water. Wat wonderbaarlijk nog goed werkt ook. Ben alleen wel benieuwd naar de waterrekening.
Veder zijn er ook een aantal foto´s van Venetie, waar we een dag langer lagen tijdens de vorige cruise. Door bliksem inslag konden we niet eerder uit varen. Een gedeelte van de kompassen waren kapot, en die moesten eerst vervangen worden. Voordeel was dat we dichtbij de binnen stad lagen, waardoor ik nog snel even een bezoek kon brengen aan het St. Marco plein kon brengen. Dit plein staat, zoals ook deze keer, vaak onder water. Bekend door zijn hoge kerktoren, hoogste punt van Venetie. En de twee pilaren aan de andere kant van het plein, waar vroeger criminelen veroordeeld werden.
Ook nog even de wal op geweest in Dubrovnik, een stad in Croatie. Oud mooi middeleeuwse stad, maar een grote muur er omheen. Veel pleintjes met cafe´s en restaurants. Erg toeristisch, maar wel de moeite waard.
Goed, dit was het weer ffe.

Ahoy

• 09 Oktober 2010 - 12:14

Martijn:

Hey Pieter,

Mooie foto's en zo te zien vermaak je je nog steeds.
    Ik heb alweer een paar aabiedingen voor volgend jaar , ook weer bij Celebrity :-)

Blijft toch erg leuk zo'n boottochtje :-)

Have fun.

M

• 09 Oktober 2010 - 12:16

Esther V.d. Kwast:

Ha Pieter!
    Gave foto's!! Klinkt erg goed allemaal! Veel plezier nog en werkse! Groetjes Esther

• 09 Oktober 2010 - 19:32

Jeroen:

erg niiice!

op naar de andere kant van de plas :P

• 10 Oktober 2010 - 08:11

H@NS:

Hey Pieter! Volgens mij had je geluk in Venetië want het water kan daar nog veel hoger staan! Het lijkt meer vakantieverslag dan dat je aan het werk bent.. goed gedaan! Nog 95 dagen zie ik.. Veel plezier en toch, werkze!

• 10 Oktober 2010 - 09:27

Marthe:

He Pjoter!
    ZO leuk wat jij allemaal ziet en doet *jaloers
    Werkze nog en veel plezier!