Schipper mag ik over varen? - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Pieter Andel - WaarBenJij.nu Schipper mag ik over varen? - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Pieter Andel - WaarBenJij.nu

Schipper mag ik over varen?

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

28 Oktober 2010 | Portugal, Lissabon

Ahoy landrotten!

Hier het laatste bericht vanuit Europa. Vandaag liggen we in Lissabon, waarna we de grote oversteek gaan maken richting de Cariben. Zeven dagen op zee, waarvan zelfs een aantal zonder internet verbinding en nog steeds zonder gyro kompas. Die was kapot gegaan tijdens een onweersbui in Venetië. En wat ik begreep is die nog steeds niet helemaal goed, dus het wordt een ouderwetse oversteek op de sterren. Maar gelukkig hoef ik me daar niet druk om te maken.
Vandaag dus de toerist uitgehangen in Lissabon. Vanaf het schip de lokale ondergrondse genomen naar down town. Ook hier hebben ze een system met pasjes, en dat werkt uitstekend! Iedereen en alles gebruikt het, van jong tot oud! Vanaf het station rondgelopen door een groot park. En vanaf daar heb ik de hop on hop off bus genomen. In anderhalf uur met een bus de hele stad rondgereden, terwijl ik, in het Nederlands uitleg kreeg over wat ik zag.
Door de hele stad heen staan heel veel standbeelden van allemaal zeevarenden en mensen die veel betekend hebben voor het land of de stad. Zoals de man op de hoge pilaar, zie foto. Zijn naam is me even ontschoten, maar deze man heeft de stad goed geholpen na een zware aardbeving, waarbij toenertertijd 30.000 mensen omgekomen zijn. Verder zie je overal in de stad een aparte straatbestrating. Deze manier van bestraten is zeer kenmerkend voor de stad.
Ook hebben ze een gele tram die je de berg op helpt, en een grote lift, waarmee je een mooi uitzicht kan hebben over de stad. De stad heeft ook een grote brug die naar een eiland gaat voor de kust. Deze brug is van dezelfde makers als de beroemde brooklyn brigde in de US. Verder is de stad vergeven van de musea. Net zoals in Spanje, worden er in Portugal ook nog steeds stieren gevechten gehouden. De regel is hier wel dat de stier in de arena niet gedood mag worden. Maar wat er daarbuiten gebeurt, dat wordt niet verteld…….
Al met al een hoop gezien. Het is een mooie stad, met veel geschiedenis dus zeker nog een keer de moeite waard om wat langer rond te hangen. En dan misschien ook wat van het nacht leven mee te maken ;)
Ongeveer nu vertrekken we uit Lissabon voor de grote oversteek. Zeven dagen lang op zee. De ultieme test om te zien of ik echt zeebenen heb. Mochten we natuurlijk een storm onderweg krijgen, het kan namelijk ook zomaar zijn dat we zeven dag een rustige zee hebben.
Ik heb wel weer zin in het Caribische gebied. Warm weer, mooie stranden. Hoewel ik wel de eerste twee weken reisleider mag spelen voor Jeroen. Die komt namelijk 2 weken aanboord. En daarna gaan we alweer langzaam richting december, dus dat betekend kerst en oud en nieuw aanboord. Al met al dus een druk programma! We hebben er zin in!!!
Zo, ik taai af. Ik ga namelijk een biertje op de boeg drinken en afscheid nemen van Lissabon en Europa. Tot aan de overkant en volgend jaar!

Ahoy!

  • 28 Oktober 2010 - 21:10

    Jeroen:

    Jup.. die Jeroen uit het verhaaltje, dat ben ik! :D

    heb er zin innn!!! :D

  • 29 Oktober 2010 - 08:07

    Esther V.d. Kwast:

    Ha Pieter! Veel plezier in het Caribisch gebied!! :) Groetjes Esther

  • 29 Oktober 2010 - 08:19

    Tamar:

    have fun.. ook straks met schimmel :) komt wel goed!!!

    dikke kussss

  • 31 Oktober 2010 - 20:37

    Tilly Nederstigt:

    Hey Pieter, Ik heb je verhaal weer gelezen.Succes met de grote oversteek. EN ik ben wel een klein beetje jaloers op Jeroen die boft maar weer. Maar ga er samen heel veel van genieten daar op die mooie bounty eilanden.
    groetjes Koos en Tilly Nederstigt. HAVE FUN. x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Lissabon

Nieuw Amsterdam 2010

Recente Reisverslagen:

24 December 2010

Christmas

28 Oktober 2010

Schipper mag ik over varen?

09 Oktober 2010

Olympia/Dubrovnik/Venetie

26 Augustus 2010

Dinning @ the Bosporus

14 Augustus 2010

In Control
Pieter

Actief sinds 14 Jan. 2009
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 39760

Voorgaande reizen:

18 Maart 2011 - 01 November 2011

Back to the Westie 2011

06 Augustus 2010 - 13 Januari 2011

Nieuw Amsterdam 2010

23 Oktober 2009 - 13 December 2009

Hal Part 3

23 Augustus 2009 - 17 Oktober 2009

HAL part 2

24 Januari 2009 - 26 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: